W światowym stylu. Pozyskanie i organizacja międzynarodowej imprezy sportowej na przykładzie Halowych Mistrzostw Świata w Lekkoatletyce

Polska coraz częściej pełni rolę kraju gospodarza międzynarodowych imprez sportowych. Dzieje się tak głównie dzięki dynamicznemu rozwojowi infrastruktury nie tylko sportowej, lecz także transportowej i hotelowej. Proces pozyskania i zarządzania imprezą możemy prześledzić na przykładzie IAAF Halowych Mistrzostw Świata w Lekkoatletyce Sopot 2014, zwanych dalej HMŚ.

 

Rolę inicjatora, aplikanta i późniejszego organizatora imprezy pełnią zwykle związki sportowe, natomiast w przypadku HMŚ potrzeba pozyskania międzynarodowej imprezy wyszła od Miasta Sopotu oraz klubu lekkoatletycznego SKLA. Miasto poszukiwało prestiżowej imprezy spośród dyscyplin, z którymi jest związane i kojarzone wizerunkowo. Jest to ważny etap planowania, aby przed przystąpieniem do procesu aplikacji (ang. bidding) określić cele mierzalne i strategiczne (długoterminowe) wobec przyszłej imprezy.

Model zarządzania

Zgodnie z teorią zarządzania imprezami sportowymi, opisaną w zachodniej literaturze (źródło poniżej: Masterman 2004), każdy projekt organizacji imprezy powinien składać się z następujących etapów strategicznych:

  1. Cele.
  2. Koncept strategiczny.
  3. Analiza wykonalności.
  4. Aplikowanie (zwycięstwo: tak/nie).
  5. Planowanie wdrożenia.
  6. Wdrożenie eventu.
  7. Przekazanie dziedzictwa (legacy).
  8. Ewaluacja.
  9. Wnioski (feedback z celami).

Wybrane fragmenty planu HMŚ zostaną przedstawione w poniższej części artykułu.

Cele i koncept strategiczny

W przypadku Sopotu określone zostały następujące cele:

  • Rozpoznawalność miejsca: przedstawienie walorów oraz unikalnej oferty miasta Sopot i regionu w skali globalnej.
  • Wizerunek: pozycjonowanie Sopotu wśród miast, takich jak Monaco, Stambuł, Valencia, oraz wśród biznesu i fanów sportu.
  • Inwestorzy: zbudowanie relacji ze sponsorami globalnymi i krajowymi.
  • Wydłużenie sezonu turystycznego: kreacja nowych wydarzeń generujących ruch poza wysokim sezonem.
  • Nowi turyści: dotarcie do zagranicznych gości, którzy pierwszy raz odwiedzą miasto.
  • Przychody: maksymalizacja przychodów ze sprzedaży biletów (na świecie) oraz sponsoringu.

Inne cele, nieokreślone jako priorytety, dotyczyły rozwoju infrastruktury stałej i sprzętu, wpływu na lokalną społeczność oraz rozwoju umiejętności i pozyskania doświadczenia.

Konceptem miasta było pozyskanie prestiżowej imprezy (w skali światowej) spośród dyscyplin, które są aktywnie rozwijane w Sopocie, czyli: lekkoatletyka, tenis, żeglarstwo, jeździectwo (hippika), koszykówka mężczyzn, siatkówka kobiet, rugby.

 

WIĘCEJ W MAGAZYNIE „BOISKA I STADIONY” NR 14

 

TEKST – Kamil Kukułka