Ponad 2 lata funkcjonowania nowego stadionu w Białymstoku pozwala na podsumowanie pierwszego etapu jego komercjalizacji. Po raz kolejny znajduje potwierdzenie teza, że im więcej elementów wielofunkcyjnych obiektu, tym lepsze i szybsze efekty komercjalizacji
Spółka operatorska Stadion Miejski Sp. z o.o., w której 100% udziałów ma miasto Białystok, powstała w lutym 2013 r. w celu dokończenia problematycznego etapu inwestycyjnego, natomiast pierwsza impreza na części nowego stadionu odbyła się w sierpniu 2013 r. Przez pierwszy rok otwarta była tylko jedna trybuna stadionu (do 7 tys. miejsc), natomiast od października 2014 r. dostępny jest już komplet 22 tys. miejsc.
Przetarg na budowę wygrała firma Eiffage, która zobowiązała się wybudować stadion za 156 mln zł. Wskutek dużych opóźnień w realizacji inwestycji miasto rozwiązało umowę, czego następstwem było postępowanie sądowe o odszkodowanie, gdzie sąd nakazał polsko-francuskiemu konsorcjum Eiffage zwrot 101 mln zł. Budowę dokończyła hiszpańska firma OHL za 254 mln zł. Ważnym momentem kończącym inwestycję była także notyfikacja Komisji Europejskiej zatwierdzająca w lipcu 2015 r. rozliczenie dofinansowania w wysokości ok. 107 mln zł do dużego projektu „Stadion piłkarski w regionie północno-wschodniej Polski wraz z zapleczem treningowym”.
W kolejnym kroku rozpoczęto przygotowanie do procesu komercjalizacji stadionu wspólnie z doradcami ze Sport Innovation i Sponsoring Insight, którzy odpowiedzialni byli za przeprowadzenie badań rynkowych, wycen wartości oraz opracowanie strategii komercjalizacji. Celem spółki jest pełne wykorzystanie powierzchni i możliwości, jakie daje stadion, oraz maksymalizacja liczby odwiedzających osób, i to nie tylko z powodu meczów, lecz także innych wydarzeń. Celem finansowym jest wygenerowanie przychodów umożliwiających pokrycie kosztów eksploatacyjnych obiektu, które kształtują się na poziomie 6–7 mln zł rocznie. Zidentyfikowane zostały następujące źródła przychodów:
- zadania powierzone przez właściciela (miasto);
- wynajem obiektu na imprezy masowe oraz na średnie i małe eventy (MICE);
- wynajem lóż (skyboksów);
- sponsoring tytularny (naming rights) i usługi reklamowe;
- gastronomia stała i eventowa;
- pozostałe, w tym: wynajem powierzchni biurowo-handlowych, parkingu itp.
WIĘCEJ W MAGAZYNIE „BOISKA I STADIONY” NR 15
TEKST – Kamil Kukułka
FOTO – Archiwum firmy Stadion Miejski Sp. z o.o. w Białymstoku