Reklama

Japoński Stadion Narodowy

japonski_stadion

Stadion o wyjątkowej atmosferze

Konkurs ogłoszony przez Konsulat Japoński w Tokio na zaprojektowanie japońskiego Stadionu Narodowego stworzył wyjątkową możliwość decydowania o symbolu narodowym kraju. Zgodnie z założeniami obiekt należało zlokalizować w miejscu istniejącego stadionu, którego otwarcie odbyło się w 1958 roku specjalnie na potrzeby rozegranych w 1964 roku igrzysk olimpijskich.

Wydarzenie miało wymiar polityczny. Z jednej strony zaznaczyło zwiększenie dynamiki rozwoju kraju w tamtym okresie, a z drugiej miało dać impuls do zmian i pobudzenia społeczeństwa. Stwierdzono, że obecna sytuacja społeczna w Japonii przypomina stagnację z lat 60. poprzedniego wieku. Zorganizowano konkurs, którego celem miało być odbudowanie dawnego wizerunku kraju. Miał powstać obiekt, który przywróci całemu społeczeństwu poczucie dumy i siły narodowej, dając pozytywne przesłanie i nadzieję na przyszłość, w najdalszych zakamarkach Japonii, a także poza jej granicami.

Obiekt na miarę oczekiwań
Nowy stadion miał się stać nowoczesnym obiektem widowiskowo-sportowym, godnie reprezentującym Japonię, jako gospodarza igrzysk olimpijskich podczas meczów piłki nożnej, rugby, koncertów i innych wydarzeń kulturalnych na wielką skalę. Projekt powinien być zrealizowany w niezwykle szybkim tempie, ponieważ rozegranie pierwszych zawodów jest planowane już w 2018 roku. Planuje się także przeprowadzenie wielu innych inicjatyw, m.in. Mistrzostw Świata w Rugby w 2019 roku, mistrzostw lekkoatletycznych czy Igrzysk Olimpijskich w 2020 roku.

Komisja
Powołano znakomitą komisję architektoniczną, w której zasiadł m.in. Norman Foster, a na czele stanęła sława narodowego formatu Tadao Ando. Do siedziby zamawiającego wpłynęło 46 unikalnych prac z całego świata. Komisja dokonała wstępnej selekcji i wybrała 11 finalistów, których prace wyróżniały się rozwiązaniem funkcji, konstrukcji i możliwością realizacji. Ostatecznie wyłoniono trzech finalistów. Pierwsze miejsce zajęła Zaha Hadid Architects, drugie Cox Architecture pty Ltd, a miejsce trzecie SANAA + Nikken Sekkei Ltd. Kierując się chęcią skorzystania z możliwości zaproponowania nowego symbolu narodowego Japonii, grupa architektów – Grzegorz Sowiński i Rafał Dębowski (DiG Sowińscy), Przemysław Tymoszuk (VIVA ARQUITECTURA!) oraz Szymon Kalata – przygotowała koncepcję konkursową stadionu, spełniającą skomplikowane wymagania uczestnictwa w konkursie.

WIĘCEJ W MAGAZYNIE „BOISKA I STADIONY” – WYDANIE NR 10

 
TEKST: RAFAŁ DĘBOWSKI
WIZUALIZACJA: GRZEGORZ SOWIŃSKI, PRZEMYSŁAW TYMOSZUK, SZYMON KALATA, RAFAŁ DĘBOWSKI